Skip to content

Poliittisesti korrekti meloni

Sähkötekniikassa, graafisessa suunnittelussa ja taiteessa on yhteinen elementti: ruudukko – grid. Se on myös näppärä tapa kuvata neliulotteista aika-avaruutta ja sen kaareutumista kappaleiden lähettyvillä. Ruudukko edustaa järjestystä, selkeyttä ja organisaatiota. Esimerkiksi sähkönsiirtoverkko on systemaattisen suunnittelun toimiva tulos.

Kuvataiteessa ruudukko on modernin taiteen täydellisyyden kuva. Se on vaiti, pelkkänä puhtaana abstraktina kuvana se ei kerro mitään tarinaa; se on Nimetön. Kun kuvataide halusi tulla oikeutetuksi itsenään, kuvataiteena – ei kirjallisuutena, kertomuksina tai puheenvuoroina keskusteluihin – kuva palasi taiteen perustaan: aikoinaan taiteessa ruudukko oli kertovan kuvan siirtämisen tai suurentamisen apuväline. Itsessään se ei kerro elämästä eikä kuolemasta. Ruudukko on irti arjesta: äärimmäinen abstraktio.

Siksi voisi luulla, ettei ruudukosta irtoa mitään inhimillistä, poliittista tai humoristista. Mutta se luulo on harha. Nykytaiteessa inhimillinen arki leikkii modernin taiteen ankaran puritaanisuuden kanssa. Libanonilaissyntyinen Mona Hatoum on persoonallistanut ääriabstraktin pujottamalla paperille ruudukon hiuksista. Keho valtaa aineettoman.

En kuitenkaan olisi uskonut, että geometrinen perusmuoto voi olla samalla sekä humoristista että poliittista. Kuubalainen Wilfredo Prieto on leikannut melonin kuutioksi ja antanut sille nimen Poliittisesti korrekti. Teos, joka oli esillä Istanbulissa kaksi vuotta sitten, ei ole pysyvä: materiaali on jo kadonnut, ja sen mukana universaali muoto.

Clara Ianni: Abstract Work/Labor

Clara Ianni: Abstract Work/Labor 2010

Mikä merkitys on näillä taideleikeillä esteettisen ja poliittisen välillä? Jokainen päivä ainakin minun elämästäni on harhailua konkreettisen ja abstraktin välimaastossa. Työ on yhä aineettomampaa; se mikä aamulla jäsentyy konkreettisiksi tehtäviksi, on jo iltapäivällä liudennut sähköpostin ehtymättömään bittivirtaan. Sitä kuvaa hyvin brasilialaisen Clara Iannin teos Abstract Work/Labor: lapio, josta on leikattu pois neliönmuotoinen kappale niin että lapiosta on tullut käyttökelvoton työkalu, ja se on muuttunut abstraktiksi taiteeksi. Näen myös melonissa kiteytyneenä sen, kuinka yritän sopeutua työni vaatimaan poliittisen korrektiuden muotoon, mutten kuitenkaan pääse irti inhimillisestä materiaalisesta persoonastani. Olo on kuin reikäisellä lapiolla tai vääränmuotoisella melonilla.

No comments yet

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: